پر افتخارترین فیلم های سینمایی ایران

کسب جوایز بین‌المللی و ملی توسط فیلم‌ها نشان دهنده‌ی میزان رضایت مردم و منتقدان است. در این مطلب به برترین فیلم های سینمای ایران پرداخته شده است که در عرصه های داخلی و خارجی توانسته اند افتخاراتی را برای سینمای ایران کسب کنند.

جدایی نادر از سیمین

فیلمی از اصغر فرهادی
جدایی نادر از سیمین، اثر درخشان اصغر فرهادی که در سال 1389 ساخته شد، مجموعاً بیش از 52 جایزه‌ی جهانی را از آن خود کرده‌ است، جوایز معتبر بین‌المللی همچون جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، جایزه هیئت داوران و جایزه خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین و جایزه ایندیپندنت اسپیریت بهترین فیلم خارجی زبان، جایزه جوایز بودیل بهترین فیلم خارجی زبان و جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان از جمله جوایز مهم جدایی نادر از سیمین است.
فیلم فروشنده به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی، محصول سال 1394 است که از پر افتخارترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. «فروشنده» برنده جایزه بهتری بازیگر مرد و بهترین فیلم نامه در جشنواره کن، جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان، جوایز فیلم آسیایی بهترین فیلمنامه، جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو جایزه ویژه هیئت داوران هوگو نقره ای، جشنواره فیلم بمبئی بهترین فیلم از نگاه مخاطبان، جشنواره فیلم فست بهترین فیلم بین المللی و جایزه ستلایت بهترین فیلم خارجی زبان است.

بدون تاریخ بدون امضا

فیلمی از وحید جلیلوند
بدون تاریخ، بدون امضا فیلمی به کارگردانی وحید جلیلوند است که در سال 1395 تولید شد و در تاریخ 24 شهریور 1397 به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار 2019 انتخاب شد. این فیلم برنده بهترین فیلم جشنواره فیلم ونیز، بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فست و جشنواره فیلم استکهلم شد و در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین صداگذاری را دریافت کرد.

درباره ی الی

فیلم ایرانی از اصغر فرهادی ۱۳۸۷
درباره‌ی اِلی عنوان فیلمی به کارگردانی اصغر فرهادی و با تهیه کنندگی مشترک اصغر فرهادی و سید محمود رضوی محصول سال 1387 است که خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین 2009 به آن اهدا شد و این فیلم مجموعا 22 جایزه‌ی بین المللی و 10 جایزه‌ی داخلی را از آن خود کرده است. اصغر فرهادی در درباره‌ی الی از سبک رئالیسم پیروی کرد و باعث شد تا موج جدیدی در سینمای ایران رقم بخورد.

بچه های آسمان

فیلمی از مجید مجیدی
فیلم بچه‌های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی در سال 1375 ساخته شد و اولین اثری بود که بعنوان پنج نامزد نهایی جایزه اسکار فیلم خارجی زبان در سال 1998 انتخاب شد و جوایز ارزنده‌ای از جمله جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو و جوایز معتبر دیگری را به دست آورد.

ابد و یک روز

فیلم ایرانی
فیلم درخشان ابد و یک روز، در ژانر درام و اجتماعی به کارگردانی سعید روستا در سال 1394 ساخته شد و توانست در مدت کوتاهی مورد توجه عموم قرار بگیرد ابد و یک روز توانست 9 سیمرغ بلورین که 7 سیمرغ آن در بخش اصلی و 2 سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو را در سی و چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر را به دست آورد و همچنین موفق شد جایزه نت پک جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا را از آن خود کند.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    هنرمندان فوت شده 1402

    89 بازدید·6 ماه قبل

    پرفروش ترین فیلم های کمدی سینمای ایران

    107 بازدید·6 ماه قبل

    نامزدهای بهترین انیمیشن اسکار 2024

    215 بازدید·7 ماه قبل

    ماندگارترین بازیگران کمدی ایرانی در قرن گذشته

    162 بازدید·7 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.