مسن ترین بازیگران زن سینما و تلویزیون

بازیگری حرفه‌ای است که هنرمندان سالمند نیز در آن فعالیت دارند و بعضی از این افراد همچنان جایگاه هنری خود را حفظ کرده و متاسفانه برخی هم به فراموشی سپرده شده اند. در این مطلب از ویکی تاپ شما را با مسن‌ترین بازیگران خانم سینما و تلویزیون که در قید حیات هستند، آشنا میکنیم تا با  یادبود این عزیزان از  فعالیت هنری‌شان قدردانی کنیم.

کتایون امیرابراهیمی

بازیگر ایرانی
کتایون امیر ابراهیمی بانوی هنرمند کشور در سال 1318 متولد شد. عمده فعالیت بازیگری ایشان پیش از انقلاب 1357 است. او کار خود را در سینما به عنوان بازیگر از سال 1342 با فیلم تار عنکبوت به کارگردانی مهدی میرصمدزاده آغاز کرد و تا سال 1353 در چهل و هشت فیلم بازی کرد. از معروف‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی او می‌توان به بدون شرح، من یک مستاجرم و زیر هشت اشاره کرد. کتایون امیر ابراهیمی 82 سال دارد و متاسفانه مدتی است به سرطان سینه دچار شده است.

ثریا قاسمی

بازیگر ایرانی
مولود ملاقاسم معروف به ثریا قاسمی بازیگر محبوب و توانمند کشور در 28 آذر سال 1319 در رشت بدنیا آمد. او دختر حمیده خیر آبادی از هنرمندان قدیمی کشور است که اوایل دهه 1340 با گویندگی رادیو کار حرفه‌ای خود را شروع کرد و سپس به تئاتر رو آورد و بعد از آن وارد تئاتر و فیلم کوتاه شد تا اینکه سال 1351 در 32 سالگی با فیلم «آرامش در حضور دیگران» جلوی دوربین رفت و در جشنواره فیلم فجر سال 1379 برای بازی در فیلم مارال سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. ثریا قاسمی در حال حاضر 81 ساله است.

شمسی فضل الهی

صداپیشه و بازیگر ایرانی
شمسی فضل الهی متولد 10 آذر 1320 در محله سنگلج تهران است. او فعالیت هنری خود را با شرکت در کلاس‌های «تئاتر تهران» آغاز کرد تا اینکه در سال 1336 وقتی 16 ساله بود با نمایش دختر ایرانی بروی صحنه رفت و در سال 1338 اولین تجربه سینمایی خود را با بازی در فیلم «آسمان جل» آغاز کرد. این بازیگر محبوب کشور، اکنون 80 ساله است.

رابعه مدنی

بازیگر ایرانی
رابعه مدنی بازیگر سینما و تلویزیون ایران  در اول دی سال 1320 در همدان زاده شد. او دانش‌آموخته رشته مربی گری کودک و بازنشسته آموزش و پرورش است و فعالیت سینمایی خود را از سال 1380 با فیلم سفر مردان خاکستری آغاز کرد و مدتی بعد برای بازی در فیلم  «برف» تندیس حافظ بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. به رغم اینکه این بازیگر  80 سال سن دارد به گفته خودش از روحیه و سرزندگی بالایی برخوردار، و مثل جوان‌ها شاداب است.

آفرین عبیسی

بازیگر ایرانی
آفرین عبیسی که نام اصلی‌اش صغری عبیسی است، در 22 اسفند سال  1322 در لاهیجان متولد شد. او فعالیت در سینما را از سال 1349 با فیلم لیلی و مجنون آغاز کرد و توانست با فیلم سینمایی «طوقی» به شهرت برسد. او با 78 سال سن یکی از بازیگران مسن سینما و تلویزیون است.

پروانه معصومی

بازیگر ایرانی
سکینه کبودرآهنگی که به نام پروانه معصومی مشهور است، در 11 اسفند 1323 در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته زبان‌های خارجی از دانشگاه ملی ایران است که با حمایت همسرش برای اولین بار در سال 1350 در سن 27 سالگی در کنار عزت‌الله انتضامی در فیلم «بیتا» جلوی دوربین رفت و در سال 1366 برای بازی در فیلم «جهیزیه ای برای ارباب» موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر شد. پروانه معصومی اکنون 77 ساله است و از دیگر بازیگران مسن محسوب می‌شود.

گیتی معینی

بازیگر ایرانی
گیتی معینی در 29 دی 1323 در کرمانشاه متولد شد شد. به دلیل اینکه یکی از بستگان ایشان در رادیو کار می‌کرد به این حرفه علاقمند شد زیر نظر استادانی چون  اکبر مشکینی کار رادیو را یادگرفت. ایشان با شروع انقلاب اسلامی در سال 57 و 58 کم‌کم بعنوان نویسنده وارد کارهای تصویری هم شد. او اولین فعالیت سینمایی خود را در مقام بازیگری از سال 1373 با فیلم حسرت آغاز کرد و از معروف ترین کارهای ایشان می‌توان به سریال «خانه به دوش» اشاره کرد. گیتی معینی اکنون 77 ساله است.

 

 

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    هنرمندان فوت شده 1402

    71 بازدید·5 ماه قبل

    پرفروش ترین فیلم های کمدی سینمای ایران

    89 بازدید·5 ماه قبل

    نامزدهای بهترین انیمیشن اسکار 2024

    179 بازدید·6 ماه قبل

    ماندگارترین بازیگران کمدی ایرانی در قرن گذشته

    131 بازدید·6 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.