قدیمی ترین گزارشگران فوتبال ایران

از همان ابتدای شروع به کار تلویزیون در ایران در میان برنامه های ریز و درشتی که از سیما برای بینندگان پخش می شود، برنامه های ورزشی جایگاه ویژه ای داشتند. برنامه هایی که گاهی اوقات جذابیت و محبوبیت خود را در گرو مجری یا گزارشگری دیده که با تبحر و تسلط خود بر نحوه اجرا، برنامه دیدنی تری را به تصویر می کشاند.

عطاءالله بهمنش

گزارشگر رادیو ، مجری ، خبرنگار و ورزشکار ایرانی
عطاالله بهمنش متولد 24 فروردین 1302 در کرمانشاه است که 11 تیر 96 در تهران درگذشت. بهمنش از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین گزارشگران ورزشی ایران بود. وی نخستین گزارشگری زنده ورزشی در ایران از رادیو را در سال 1337 برای رقابت دو و میدانی میان تیم ملی ایران و عراق از صدای ایران انجام داد. استاد بهمنش اولین گزارشگر تاریخ فوتبال ایران نیز هست. وی در کنار یکی دو تن از گزارشگران موفق آن دوران پای ثابت گزارش‌های فوتبال بود و بازی‌های مهم تیم ملی به او ‌سپرده می‌شد. بهمنش نویسندگی را از دی ماه 1330 در مجله ورزشی «نیرو و راستی» شروع کرد. او در سال‌های 1333 تا 1337 در نشریه امید ایران می‌نوشت و پس از آن نیز از نویسندگان اصلی هفته ‌نامه کیهان ورزشی و دنیای ورزش به شمار می‌آمد و با نشریاتی همچون روزنامه اطلاعات، گلبانگ، روزنامه ری، ایران ورزشی نیز همکاری داشت.
عباس بهروان متولد 20 مهر 1330 اصفهان، مجری، مفسر و گزارشگر صدا و سیمای ایران – نویسنده مطبوعات و کارشناس تربیت بدنی و ورزشی است. او از جمله پیشگامان گزارشگری و تفسیر در ایران است. میتوان عباس بهروان را پس از عطاالله بهمنش، قدیمی‌ترین گزارشگر ایران و پدر گزارش فوتبال ایران دانست. پس از ورود به دبیرستان فعالیت‌های هنری و ورزشی را با جدیت بیشتری دنبال نمود. آشنایی با ورزش‌ها، صدای قوی و دلنشین، جسارت در اجرا و تسلط در بیان درست کلمات که تأثیر گرفته از فعالیت تئاتری وی بود خیلی زود او را به تنها گزارشگر ورزش اصفهان تبدیل نمود.

بهرام شفیع

گزارشگر و مجری فقید ایرانی
بهرام شفیع در سال 1335 در محلهی پامنار تهران به دنیا آمد. او گزارشگر، مجری و مدیر ورزشی اهل ایران بود. نام و چهره ی او با برنامه‌ی هفتگی تلویزیونیِ ورزش و مردم که از دهه‌ی 1360 از شبکه یک پخش می‌شود، گره خورده‌ است. وی از همان ابتدا گزارش‌گری مسابقات فوتبال را نیز انجام می‌داد؛ اما با ورود گزارشگران جدید در دههی 70 به تدریج از فعالیتش در این زمینه کاسته شد. آخرین گزارش فوتبال او برای دیدار ایران و کره شمالی در سال 1384 بود.
ایرج ادیب زاده روزنامه نگار، مفسر و گزارشگر ورزشی و مجری برنامه های رادیویی و تلویزیونی ساکن فرانسه است. ادیب زاده در کنار همکاری با شبکه دوم تلویزیون ملی، به مدت هفت سال نیز با روزنامه آیندگان همکاری داشت. در طول همکاری با تلویزیون و روزنامه آیندگان، به عنوان خبرنگار ورزشی به بیش از 50 کشور جهان سفر کرد و در بازی های المپیک مونترآل 1976 و نیز جام جهانی فوتبال 1976 آرژانتین حضور پیدا کرد.

جواد خیابانی

گزارشگر و مجری ایرانی
جواد خیابانی متولد 27 آبان 1345 در کرج، گزارشگر باسابقه فوتبال است. او در سال 1371 در تست صدا وسیما شرکت کرد و پس از پذیرفته شدن، نخستین برنامه‌ ای که اجرا کرد، برنامه مسابقه فوتبال بود و در نهایت وارد گزارشگری شد. او از سال 1373 تا به حال در بیش از 40 برنامه تلویزیونی مختلف، به عنوان تهیه‌کننده شرکت داشته و تا به حال به عنوان خبرنگار به المپیک سیدنی و آتن و پارالمپیک پکن و ... اعزام شده‌ است.
رضا جاودانی مجری و گزارشگر فوتبال متولد 29 مهر 1348 در مشهد است. او مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه تهران دارد. او در سال 1376 هنگامی که برای ادامه تحصیل به تهران آمده بود همکاری خود را با شبکه 3 آغاز کرد و در برنامه جنگ ورزش به اجرا پرداخت. رضا جاودانی با ادامه فعالیت در صدا و سیما برنامه های مختلفی همچون گزارش ورزشی ، یک جهان یک جام ، مردان ‌آهنین ، آن سوی نیمکت ، بیست چهارده و… را اجرا نمود.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    این سریال های ایرانی بیش از یک فصل ساخته شدند

    153 بازدید·6 ماه قبل

    پر مخاطب ترین سریال های تاریخی در قرن گذشته

    124 بازدید·6 ماه قبل

    معروف ترین بازیگرانی که مجری تلویزیون نیز بوده اند!

    102 بازدید·6 ماه قبل

    بهترین سریال های نمایش خانگی بهار و تابستان 1402

    172 بازدید·7 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.