پر مخاطب ترین سریال های تاریخی در قرن گذشته

ژانر تاریخی یکی از جذاب‌ترین و البته سخت‌ترین ژانرها در سینما و تلویزیون است. تاریخ کشورمان هم آنقدر سوژه و قصه جذاب و بکر دارد که کارگردانان ایرانی را بارها وسوسه کرده تا سراغ آن‌ها بروند. در این میان برخی از کارگردانان سال‌ها عمر خود را صرف ساخت سریال های تاریخی ایرانی کرده‌اند. ویکی تاپ در این مقاله پربیننده ترین سریال های تاریخی تلویزیون را به شما معرفی می کند.

سریال هزاردستان

مجموعهٔ تلویزیونی ساخته‌شده در ایران
هزاردستان یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی ساختهٔ علی حاتمی است که در سال‌های 1358 تا 1366 به صورت مجموعهٔ تلویزیونی برای تلویزیون ایران ساخته شد. پروژهٔ هزاردستان بعد از 8 سال تمام شد. طرح اولیه این سریال در سال 1354 با عنوان جادهٔ ابریشم و با حضور شخصیت‌هایی مثل سید حسن مدرس، میرزا کوچک خان و رضاشاه به ذهن حاتمی آمد و بعد از تغییرات اساسی که ماهیت کار را عوض کرد. این مجموعهٔ تلویزیونی در روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در فهرست ملی برنامهٔ حافظه جهانی یونسکو ثبت شد. ماندگارترین تأثیر هزاردستان در تاریخ سینمای ایران، ساخته‌شدن شهرک سینمایی غزالی است؛ شهرکی که به گفتهٔ خود علی حاتمی، زمان شروعش جوان بوده و وقتی تمام شده پیرمردی از شهرک بیرون آمده‌است. در این شهرک محله‌های اصلی و قدیمی تهران با زیربنای 7هزار متر مربع ساخته شده و 30هزار متر مربع به خیابان لاله‌زار و میدان توپخانه اختصاص یافته‌است؛ آن هم به گونه‌ای که نمای بیرونی ساختمان‌ها قابل جابه‌جا شدن باشد و بتوان هر عمارت را به بنایی دیگر تبدیل کرد.
امیرکبیر یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی سعید نیک‌پور و محصول ۱۳۶۴ است. امیرکبیر یکی از مجموعه تلویزیونی‌های محبوب دهه ۱۳۶۰ تلویزیون در ژانر تاریخی است که پرویز زاهدی فیلمنامه آن را نوشته و سعید نیکپور آن را کارگردانی کرد. خود او در این مجموعه تلویزیونی در کنار ایرج راد، محمد مطیع، فخری خوروش، ژاله علو و … به ایفای نقش پرداخت. این مجموعه تلویزیونی سال ۱۳۶۳ ضبط و پخش آن از اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۴ از شبکه یک شروع شد. این مجموعه در ۱۲ قسمت اولین بار چهارشنبه شب‌ها بعد از اخبار از شبکه اول پخش می‌شد.
امام علی یک مجموعه تلویزیونی تاریخی است که به کارگردانی و نویسندگی داوود میرباقری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تهیه و ساخته شده‌است. این سریال محصول سال 1375–1370 است. از این مجموعه تلویزیونی نسخه سینمایی نیز تهیه شده‌است.

سریال کیف انگلیسی

مجموعهٔ تلویزیونی ساخته‌شده در ایران
کیف انگلیسی نام یک مجموعه داستانی تلویزیونی ساخته سید ضیاءالدین دری ساخته سال 1378 است که از شبکه یک ایران پخش شده‌است.

سریال مدار صفر درجه

مجموعهٔ تلویزیونی ساخته‌شده در ایران در ژانر درام
مدار صفر درجه سریالی درام ایرانی به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی، تهیه‌کنندگی حسن بشکوفه و عبدالله شهبازی و با بازی شهاب حسینی است که از 3 اردیبهشت 1386 از شبکه اول به روی آنتن رفت.
عمارت فرنگی یک مجموعه تلویزیونی تاریخی به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی علی لدنی محصول سال 1388 که از شبکه دوم سیما در 15 قسمت پخش گردید.
سال‌های مشروطه، مجموعهٔ تلویزیونی به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی علی لدنی، روایتگر زندگی 4 پادشاه قاجار در مدت 70 سال، حکومت بر ایران است. این مجموعه از خرداد سال 1388 خورشیدی آغاز و در دی‌ماه همین سال به پایان رسیده‌است. در مجموعهٔ سال‌های مشروطه صحنه‌های گوناگونی نظیر بازار سعدالسلطنه، باغ فین، باغ ملک، روستای کن، شهرک سینمایی دفاع مقدس، شهرک سینمایی غزالی، کاخ سعدآباد، کاخ گلستان و کاخ نیاوران اجرا شده‌است. این سریال در سال 1388 از شبکه سه پخش شد

سریال در چشم باد

مجموعهٔ تلویزیونی در ژانر تاریخی حماسی
در چشم باد یک مجموعهٔ تلویزیونی در ژانر تاریخی حماسی است که تولید آن توسط مرکز سیمافیلم و فیلمبرداری آن از مهرماه سال ۱۳۸۲ در لوکیشنی واقع در شمال ایران آغاز شد و به مدت ۵ سال به طول انجامید و در نهایت در اواخر سال ۱۳۸۷ به پایان رسید.

سریال یوسف پیامبر

مجموعۀ تلویزیونی ایرانی به کارگردانی فرج‌الله سلحشور که در ۴۵ قسمت ساخته شد.
یوسف پیامبر یک مجموعه تلویزیونی بر پایهٔ داستان زندگی یوسف مطابق با روایت قرآن به نویسندگی و کارگردانی فرج‌الله سلحشور است. نخستین قسمت این سریال ۴۸ قسمتی در ۷ تیر ۱۳۸۷ در شبکهٔ یک پخش شد. در یوسف پیامبر، بازیگرانی نظیر مصطفی زمانی در نقش یوسف، کتایون ریاحی در نقش زلیخا، محمود پاک‌نیت در نقش یعقوب، در کنار سایر بازیگران نظیر جعفر دهقان، عباس امیری، جهانبخش سلطانی، رحیم نوروزی، مهوش صبرکن، الهام حمیدی، پروانه معصومی و لیلا بلوکات ایفای نقش کرده‌اند.

سریال مختارنامه

مجموعۀ تلویزیونی تاریخی ایرانی
مختارنامه یک مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی و قیام مختار ثقفی به کارگردانی داوود میرباقری است. این سریال به داستان مختار ثقفی مکنی به ابواسحاق، و چگونگی قیام او که پس از حادثه عاشورا به خونخواهی حسین بن علی برمی‌خیزد، می‌پردازد. این سریال در 40 قسمت 60 دقیقه‌ای از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردید. شروع پخش این سریال در تاریخ جمعه 9 مهر 1389 از شبکه اول سیما بود.

سریال پهلوی

مجموعهٔ تلویزیونی در ژانر تاریخی به کارگردانی سید ضیاءالدین دری
کلاه پهلوی یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی در ژانر تاریخی به کارگردانی سید ضیاءالدین دری است که به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان برای پخش از شبکه اول سیما تولید شده‌است. تولید این مجموعه یک دهه به طول انجامید است. قسمت‌هایی از این مجموعه تلویزیونی در شهرک سینمایی غزالی و بخش‌هایی از آن در شهر ساوه تصویربرداری شده‌است.

سریال معمای شاه

مجموعه ی تلویزونی
معمای شاه عنوان مجموعه تلویزیونی با ژانر تاریخی به کارگردانی محمدرضا ورزی است. این سریال داستان به قدرت رسیدن رضاشاه پهلوی و محمدرضاشاه پهلوی در ایران و جریانات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در دوره پادشاهی محمدرضا پهلوی، و دوران حکومت محمدرضا پهلوی را از زمان بازگشت او از مصر، پس از ازدواج با ملکه فوزیه تا انقلاب ۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی به تصویر می‌کشد. در این مجموعه ۱۲۰ بازیگر اصلی ۸۵۳ بازیگر فرعی حضور دارند. ۹۱۰ سکانس دارد و کل بازیگران سریال ۱۶۰۰ نَفَر هستند. مجموعه معمای شاه در ۹۵ قسمت ساخته شده‌است. این مجموعه با هزینه ۷۰ میلیارد تومان در پنج سال ساخته شده‌است.

سریال بانوی عمارت

مجموعه تلویزیونی ایرانی
بانوی عمارت یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به تهیه‌کنندگی مجید مولایی، کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد و به قلم احسان جوانمرد؛ محصول سال ۹۷-۱۳۹۶ صدا و سیما است.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    این سریال های ایرانی بیش از یک فصل ساخته شدند

    161 بازدید·6 ماه قبل

    معروف ترین بازیگرانی که مجری تلویزیون نیز بوده اند!

    106 بازدید·6 ماه قبل

    بهترین سریال های نمایش خانگی بهار و تابستان 1402

    176 بازدید·7 ماه قبل

    پرفروش ترین آثار مهران مدیری در قرن گذشته

    147 بازدید·8 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.