فیلم های سینمایی توقیف شده ایران

فیلم‌های سینمایی ساخته‌شده در ایران، به دلایل متعددی ممکن است هرگز به اکران عمومی نرسند. به دلیل کمبود سالن‌های سینمایی در ایران، بسیاری از فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند، به اکران نمی‌رسند، یا چندین سال پس از ساخته‌شدن به نمایش عمومی در می‌آیند. در حقیقت توقیف و سانسور در سینما، چیز جدیدی نیست. اما اغلب فیلم‌ها با گذر زمان و کم شدن حساسیت‌ها، رنگ پرده را می‌بینند. در اینجا به بررسی چند مورد از فیلم‌هایی که توقیف شدند می‌پردازیم.
«رستاخیز» فیلمی تاریخی مذهبی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش محصول سال 1391 است. رستاخیز در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در 11 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و در نهایت در 8 بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شد. رستاخیز در روز 24 تیر 1394 با مجوز قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اکران عمومی درآمد اما ساعاتی پس از آن در پی انتقاد برخی علمای دینی و اعتراض برخی از افراد مذهبی با محتوای آن از جمله به تصویر کشیدن ابوالفضل عباس از پرده سینماها به پایین کشیده شد و پس از 9 سال توقیف، سرانجام مجوز اکران آنلاین گرفت و در 16 اسفند 1400 اکران آنلاین شد.

خانه پدری

فیلمی از کیانوش عیاری محصول سال 1389
«خانه پدری» فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی کیانوش عیاری است که یک روز پس از نمایش به دلیل سکانس زنده‌به‌گور کردن یک دختر توسط پدر و برادرش توقیف شد. فیلم بعد از پنج سال، با اعمال اصلاحات و درجه‌بندی سنی اکران شد و دوباره چند روز بعد توقیف شد. «خانه پدری» درنهایت با اکرانی محدود به کارش پایان داد و تاکنون وارد شبکه نمایش خانگی نشده است.

آشغال های دوست داشتنی

فیلم سینمایی ایرانی ساخته محسن امیر یوسفی
آشغال‌های دوست‌داشتنی فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی محسن امیریوسفی است. دومین ساخته این فیلم‌ساز، به دلیل اشاره به حوادث بعد از انتخابات 88 و نشان دادن یکی از اعضای گروه منافقین مدتی طولانی توقیف بود. با پیگیری‌های امیر یوسفی، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» با اعمال اصلاحاتی توانست اکران محدودی را تجربه کند. در دی ماه 1398 مشخص شد که بهروز وثوقی در نسخه اصلی این فیلم بازی کرده است و دلیل توقیف هفت ساله فیلم حضور او بوده است.
«آدم‌برفی» فیلمی در ژانر کمدی به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری و با بازی اکبر عبدی است که در سال 1373 ساخته شد. نمایش هویت دوگانه و مهاجرین ناامید ایرانی در ترکیه، باعث شد هنگام اکران عده‌ای به سینماها حمله کنند و با اعتراضات گسترده فیلم سه سال توقیف شد و نهایتا در سال 1376 اکران شد و پرفروش‌ترین فیلم سال شد. سه سال بعد از سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که آدم‌برفی در آن توقیف شده بود، این فیلم در ایران به اکران عمومی رسید.
«چریکه‌ی تارا» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی بهرام بیضایی و ساخته‌ی سال 1357 و 1358 است. این فیلم در سال 1359 در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد اما هرگز اکران عمومی نشد. این نخستین فیلم توقیفی در ایران پس از انقلاب 1357 بود که به دلیل تغییر قوانین حجاب در سال‌های اولیه انقلاب از نمایش بازماند.

حاجی واشنگتن

فیلمی از علی حاتمی
«حاجی واشنگتن» فیلمی از علی حاتمی است که در سال 1361 بر اساس کتابی به همین نام در ایران ساخته شد و همان سال توقیف شد. این فیلم داستان زندگی غم‌انگیز حسینقلی خان صدرالسلطنه نخستین سفیر ایران در «آمِریک» را روایت می‌کند. سرانجام فیلم بعد از گذشت سال‌ها از زمان اولین نمایشش در اولین جشنواره‌ی فجر، در سال 77 به نمایش عمومی درآمد.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    هنرمندان فوت شده 1402

    89 بازدید·6 ماه قبل

    پرفروش ترین فیلم های کمدی سینمای ایران

    107 بازدید·6 ماه قبل

    نامزدهای بهترین انیمیشن اسکار 2024

    216 بازدید·7 ماه قبل

    ماندگارترین بازیگران کمدی ایرانی در قرن گذشته

    163 بازدید·7 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.