بهترین کارگردان های زن ایران در قرن گذشته

کارگردان های زن ایرانی از گذشته تا به امروز فعالیت‌های بسیاری در عرصه سینما و تلویزیون داشته، آثار درخشانی را در سطح داخلی و بین‌المللی به ثبت رسانده و جوایز جهانی بسیاری نیز کسب کرده‌اند. زنان ایرانی معمولا دغدغه‌ها، مشکلات اجتماعی و همینطور مسائل مربوط به زنان را به بهترین شکل به تصویر می‌کشند و اغلب روایتگر داستان‌های واقعی هستند که در بستر جامعه امروزی اتفاق می‌افتند. کارگردان های زن ایرانی در سطح جهانی نیز با بزرگان سینما به رقابت پرداخته و توانسته‌اند جوایز بین‌المللی فراوانی را از آن خود کنند. در ادامه این مقاله برترین کارگردان های زن در سینمای ایران را به همراه آثار ماندگارشان به شما معرفی می‌کنیم.

شهلا ریاحی

بازیگر و کارگردان ایرانی
قدرت‌الزمان وفادوست معروف به شهلا ریاحی ، هنرپیشه سینما، تئاتر و تلویزیون بود. او با ساخت فیلم مرجان، اولین کارگردان زنِ سینمای ایران شد.

تهمینه میلانی

کارگردان و معمار ایرانی
تهمینه میلانی کارگردان، فیلم‌نامه نویس، تهیه کننده فیلم، منتقد و معمار ایرانی است که در زمینه‌های منشی‌گری صحنه و طراحی صحنه و لباس نیز فعالیت کرده‌است.

رخشان بنی‌ اعتماد

فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، و کارگردان ایرانی
رخشنده «رخشان» بنی‌اعتماد ، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده، مستندساز اهل ایران و از اعضای آکادمی اسکار است. فیلم‌های او در جشنواره‌های بین‌المللی مورد تحسین واقع شده‌اند و توانسته‌اند در داخل ایران هم توجه تماشاگران و منتقدین را به خود جلب کنند.

مرضیه برومند

بازیگر، کارگردان و عروسک‌گردان ایرانی
مرضیه‌سادات برومند یزدی نویسنده، شاعر، عروسک‌گردان، صداپیشه و بازیگر ایرانی است. وی لیسانس هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد. او خواهر راضیه برومند بازیگر و نویسنده، و همچنین خواهر احترام برومند مجری و بازیگر، و خواهر همسر داوود رشیدی و بهرام شاه‌محمدلو می‌باشد.

پوران درخشنده

فیلمنامه‌نویس، هنرمند، و کارگردان ایرانی
پوران درخشنده کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده اهل ایران است. وی فارغ‌التحصیل سینما با گرایش کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما و دارای لوح افتخار درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران است.

نرگس آبیار

کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی
نرگس آبیار نویسنده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی است.

نیکی کریمی

بازیگر و فیلم‌ساز ایرانی
نیکی کریمی بازیگر و فیلم‌ساز ایرانی است. او یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان سینما پس از انقلاب ایران است که در فیلم‌های مهمی نقش آفرینی کرده و با کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های گوناگون بین‌المللی از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران از لحاظ تعداد جوایز جهانی نیز به‌شمار می‌رود.

منیژه حکمت

کارگردان ایرانی
منیژه حکمت از تهیه‌کنندگان و کارگردانان ایرانی است. اولین فیلم وی فیلم زندان زنان بود و پس از آن فیلم سه زن و لالایی را ساخت.

آیدا پناهنده

فیلمنامه‌نویس ایرانی
آیدا پناهنده فیلمساز، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده ایرانی است. در سال ۱۳۹۴ برای فیلم سینمایی ناهید موفق به دریافت جایزه «آینده نویدبخش» از جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ در بخش نوعی نگاه شد. وی همچنین توانست یکی از سه فیلمساز زن جوانی باشد که در سال ۲۰۱۶ جایزهٔ Women In Motion را از جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ دریافت کند. آیدا پناهنده پس از ناهید، سه فیلم سینمایی اسرافیل، پاییز نیکایدوها و تی تی را در کارنامهٔ کاری خود دارد. در اولین جشن بزرگ کارگردانان سینمای ایران از پناهنده برای فعالیت حرفه ای و مؤثر در حوزۀ کارگردانی تقدیر ویژه به عمل آمد.

تینا پاکروان

کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر ایرانی
تینا پاکروان بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده و نویسندهٔ ایرانی است.

مونا زندی حقیقی

کارگردان ایرانی
مونا زندی حقیقی فیلم‌ساز و کارگردان اهل ایران است.

پریسا بخت‌ آور

کارگردان ایرانی
پریسا بخت‌آور ، کارگردان و تهیه کننده ایرانی است. او مدیر خانه بین‌الملل بامداد است.

هنگامه مفید

شاعر,ترانه سرا , نویسنده, کارگردان تئاتر های عروسکی
هنگامه مفید شاعر، ترانه‌سرا، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاترهای عروسکی و تئاترهای کودک و نوجوان و خوانندهٔ ترانه‌های کودکانه است. او فرزند غلامحسین مفید، هنرپیشه و کارگردان تئاتر و قدسیه فریور، از اولین مدیرانِ زنِ آموزش‌وپرورش در ایران است. او پیش از انقلاب به عنوان هنرپیشه در گروه حرفه‌ای تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دان لافون و اردوان مفید همکاری می‌کرد.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    هنرمندان فوت شده 1402

    86 بازدید·6 ماه قبل

    پرفروش ترین فیلم های کمدی سینمای ایران

    103 بازدید·6 ماه قبل

    نامزدهای بهترین انیمیشن اسکار 2024

    208 بازدید·7 ماه قبل

    ماندگارترین بازیگران کمدی ایرانی در قرن گذشته

    156 بازدید·7 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.