مرتفع ترین کوه های ایران

کوهنوردان سال ها برای فتح مرتفع ترین قله های جهان تمرین می کنند و در شرایط آب و هوایی مختلف دست از ادامه مسیر بر نمی‌دارند. به همین دلیل است که صعود به بلندترین قله‌ها همیشه در دید عموم مرذم تحسین برانگیز بوده و افراد کمی می‌توانند موفق به فتح این قله‌ها شوند. گر شما هم کسی هستید که دوست دارید به مرتفع‌ترین کوه‌های ایران صعود کرده و یا ساعاتی را در نزدیکی آن‌ها بگذرانید، ادامه مطلب را بخوانید.

قله دماوند

بلندترین قلۀ آتشفشانی آسیا در جنوب دریای مازندران
قله‌ی دماوند به ارتفاع 5610 متر، بلندترین قله ایران و بلندترین آتشفشان آسیا است که در قسمت مرکزی رشته کوه البرز قرار دارد. این قله از شهرهای تهران، ورامین و قسمت‌های جنوبی دربای خزر قابل مشاهده است و از سال 1381 بعنوان یکی از مهمترین آثار طبیعی ملی از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفت. قله دماوند در رتبه دوازدهم بلندترین قله‌های جهان از نظر نسبی قرار دارد.

علم کوه

دومین قله بلند ایران در جنوب دریای مازندران
علم کوه، دومین قله مرتفع ایران است که 4850 متر طول دارد و در شهرستان کلاردشت استان مازندران قرار دارد. این قله بدلیل حاذبه‌های خاصی که دارد، یکی از مهمترین مناطق کشور برای کوهنوردی و سنگ‌نوردی است. بهترین زمان صعود به علم کوه نیمه دوم تیر است. پاییز و زمستان علم کوه با برف سنگین، طوفان و ریزش متوالی بهمن‌های سنگین همراه است

کوه سبلان

نام کوهی آتشفشانی و نیز سومین قلۀ بلند ایران و نیز نام دریاچۀ سبلان
سبلان، سومین قله مرتفع کشور که 4811 متر بلندی دارد، در استان اردبیل واقع شده است. سبلان یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است و بدلیل وجود دریاچه‌ای کوچک در اطراف آن، طبیعت اطراف آن بسیار زیباست. سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است.

کوه هزار

چهارمین کوه بزرگ ایران و مرتفع‌ترین قله جنوب کشور
کوه هزار با ارتفاع 4501 متر، بلندترین قله جنوب کشور و چهارمین قله مرتفع ایران محسوب می‌شود که در کرمان قرار دارد و بدلیل اینکه در این کوه بیش از هزار نوع گیاه مختلف وجود دارد به آن «هزار کوه» می‌گویند. در اطراف این کوه آبشار راین قرار دارد که در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

کوه دنا

بلندترین چین‌خوردگی رشته‌کوه زاگرس
کوه دنا در رشته کوه زاگرس قرار داشته و بیش از 28 قله دارد که ارتفاع بلندترین قله آن به حدود 4459 متر می‌رسد. این منطقه زیستگاه گونه‌های کیاهی بسیار ارزشمندی است و جانداران مختلفی چون خرس قهوه‌ای، کرکس، سیاه گوش، سمور و ... در آن زندگی می‌کنند.
آزاد کوه یکی از بلندترین قله‌های رشته کوه البرز است که در استان مازندران قرار دارد. ارتفاع آن حدود 4355 متر است. نام دیگر این کوه، «شاهزاده گردن کج» است و بطور کلی برای بالا رفتن از آن چهار مسیر وجود دارد و بهترین زمان صعود به قله آزادکوه ماه‌های خرداد، تیر و اوایل مهر است.

شیرکوه

کوهی در استان یزد، ایران
شیرکوه در شهرستان تفت استان یزد قرار دارد و ارتفاع آن حدود 4075 متر است و یکی از مرتفع‌ترین قله‌های جهان است. بخشی از آب مورد نیاز استان یزد از ذوب شدن برف این کوه تأمین می‌شود. رود پایین‌در از مهم ترین رودهای این منطقه می‌باشد که از قسمت شرقی شیر کوه سرچشمه می‌گیرد.

اشترانکوه

کوهی بلند در استان لرستان ایران که ۴،۱۰۰ متر ارتفاع دارد.
اشترانکوه که به آلپ ایران شهرت دارد و حدود 4150 متر است، از بلندترین کوه‌های زاگرس می‌باشد. دریاچه گهر که یکی از مناطق گردشگری ایران محسوب می‌شود در دامنه‌ی ‌جنوبی این رشته کوه قرار دارد و به نگین زاگرس معروف است.
زردکوه نام کوهستانی در زاگرس مرکزی است که در شهرستان کوهرنگ قرار دارد و ارتفاع بلندترین قله آن حدود 4221 متر است و بعد  از دنا مرتفع‌ترین کوه زاگرس است. زرد کوه یکی از غنی‌ترین ذخایر طبیعی آب ایران است و از سرچشمه‌های اصلی رودخانه کارون به عنوان بزرگترین رودخانه ایران و سرچشمه‌های اصلی زاینده‌رود از این رشته‌کوه سرچشمه می‌گیرند.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    لاکچری ترین هتل های ایران

    162 بازدید·6 ماه قبل

    لوکس ترین هتل های تهران

    129 بازدید·8 ماه قبل

    به کدام کشورهای خارجی بدون نیاز به ویزا می توان سفر کرد؟

    200 بازدید·8 ماه قبل

    عجیب ترین جاهای دیدنی ایران که حتما باید ببینید

    162 بازدید·8 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.