قدیمی ترین کلیساهای ایران

کلیسای کانتور

یک کلیسا در شهر قزوین
کلیسای ناقوس که به «برج ناقوس» معروف است، در اواخر دوره ناصرالدین شاه در قزوین احداث شد. کلیسای کانتور در قزوین یکی از معدود کلیساهای ارتودکس در ایران است که می توان گفت اثری به جای مانده از دوران جنگ جهانی دوم است. این کلسا تنها کلیسای سرخ ایران و عنوان کوچک ترین کلیسای ایران را به خود اختصاص داده است.

کلیسای سرخ آباد

اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران
کلیسای سرخ آباد در دوره اول پهلوی در شهرستان سواد کوه مازندران برای انجام مراسم مذهبی کارکنان راه‌آهن توسط مهندسان مسیحی ایتالیایی که برای ساخت راه‌آهن به سوادکوه آمده بودند احداث شد. در ساخت این کلیسا از گچ و آجر استفاده شده است اما پایین بنا آن از کاهگل ساخته شده است. کف این مکان تاریخی از سیمان درست شده است و دیواره‌های آن پوشیده از سیمان سفید است. این بنا به دلیل قدیمی بودن یک بار تخریب شده است اما مردم بومی آن منطقه دوباره آن را بازسازی کرده‌اند.

کلیسای گاراپت

کلیسایی در شهر آبادان
کلیسای گاراپت مقدس در سال 1958 میلادی در آبادان بنا گردید و متاسفانه در جنگ ایران و عراق دچار آسیب شد اما بعدها مرمت شد. ورودی کلیسای سورت گاراپت شامل چهار در دو لنگه قهوه‌ای رنگ چوبی می‌شود که بر هر لنگه آن نقش صلیبی برجسته حک شده است. کلیسا دو گنبد مخروطی شکل آلومینیومی دارد.

قره کلیسا

کلیسایی در نزدیکی شهر چالدران
قره کلیسا ماکو، کلیسای تادئوس مقدس یا کلیسای طاطاووس که به‌عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت شناخته می‌شود، در دوره صفویه در 20 کیلومتری چالدران آذربایجان غربی ساخته شد. قره کلیسا معماری زیبا و چشم‌نوازی دارد و در میان کلیساهای ایران زبانزد است و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های قره کلیسا می‌توان به تزیین این اثر باستانی با داستان‌های شاهنامه اشاره کرد که زیبایی خاصی به این اثر بخشیده است.

کلیسای وانک

کلیسایی در شهر اصفهان
کلیسای وانک یا کلیسای نجات دهنده در زمان شاه عباس دوم در اصفهان ساخته شده است. در تمام قسمت‌های کلیسا از دیوارها گرفته تا گنبد و نمای بیرونی آن، نقاشی‌های زیبایی دیده می‌شود که هر تماشاچی را به خود جذب می‌کند. این کلیسا با ترکیب معماری ایرانی و ارمنی ساخته شده و از جمله جاهای دیدنی اصفهان است که نظیرش را در هیچ کجای دنیا نمی توان دید.

کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسایی در شهر تبریز
کلیسای مریم مقدس بزرگترین و قدیمی‌ترین کلیسای تبریز است که در سال 1782 میلادی و به شیوه معماری ارمنی به شکل صلیب ساخته شده است. جدا از زیبایی‌های معماری خارق العاده‌ای که کلیسای مریم مقدس تبریز دارد، با حضور در این کلیسا می‌توان از انواع کتاب‌ها و اسناد تاریخی بسیار مهم، انواع تابلوهای نقاشی شده، پارچه‌هایی از جنس‌های نساجی شده مختلف و انواع متفاوتی از آثار هنری مثل منبت کاری و خاتم کاری دیدن کرد.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    لاکچری ترین هتل های ایران

    162 بازدید·6 ماه قبل

    لوکس ترین هتل های تهران

    128 بازدید·8 ماه قبل

    به کدام کشورهای خارجی بدون نیاز به ویزا می توان سفر کرد؟

    199 بازدید·8 ماه قبل

    عجیب ترین جاهای دیدنی ایران که حتما باید ببینید

    162 بازدید·8 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.