قدیمی ترین شهرهای ایران

ایران یکی از کشورهای کهن و با فرهنگ جهان به حساب می آید و وجود شهرهای باستانی و تاریخی متعدد این موضوع را به خوبی نشان میدهند. دیدن آثار تاریخی و مکان‌های باستانی میتواند ما را با تمدن غنی ایران آشنا کند و تجربه شیرینی را برایمان رقم بزند. اگر شما هم دوست دارید با قدیمی ترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران را که دیگر سکونتی در آنها وجود ندارد آشنا شوید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.  

شوش

شهری در استان خوزستان، ایران
شوش شهری در استان خوزستان است. این شهر یکی از مراکز تمدن ایلام و از کهن‌ترین شهرهای جهان است که پایتخت دوره هخامنشی بوده ‌است. شهر شوش تا قبل از حمله مغول‌ها رونق بسیاری داشت و تنها پس از آن زمان بوده که سکونت در این شهر کمتر می‌شود. باستان شناسان پس از حفاری در مناطقی نزدیک شوش پی بردند که کشاورزی از حدود 9 هزار سال پیش در این منطقه رواج داشته. از جمله دیدنی‌هایی که در شهر شوش می‌توان کاخ اردشیر، کاخ آپادانا، ایوان کرخه و تپه‌های باستانی شوش را نام برد.

شهر سوخته

شهری باستانی در نزدیکی زابل
شهر سوخته نام شهری باستانی در استان خوزستان است. می‌گویند شهر سوخته پیشرفته‌ترین تمدن کهن به حساب می‌آید که با دوره برنز تمدن جیرفت هم مقایسه می‌شود. کسی هنوز دلیل از بین رفتن یا از سکنه خالی شدن این شهر را نمی‌داند. به خاطر همین هم اسم این شهر را شهر سوخته گذاشته‌اند حفاری‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این منطقه در 9000 سال پیش از میلاد محل سکونت کشاورزان بوده. آن‌ها از زندگی خود آثاری بر جای گذاشته‌اند که اکنون به صورت تپه‌های گوناگون باستانی کشف شده‌است، در 5000 سال پیش از میلاد در این مکان مردم در قلعه زندگی می‌کردند.
 شهر دقیانوس که مربوط به دوران سلجوقیان است، در شمال شهرستان جیرفت قرار دارد. هرچند اکنون مقدار زیادی از شهر دقیانوس باقی نمانده ولی این شهر جزو اولین تمدن‌ها در خاورمیانه به شمار می‌رود و به ثبت ملی هم رسیده است. تاریخ دقیانوس به 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این شهر در گذشته جزو بزرگترین شهرهای اسلامی کشور محسوب می‌شده ‌است. شهر دقیانوس در زمان سلجوقی از قطب‌های تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای شرقی منطقه بوده‌ است و مارکو پولو، جهانگرد مشهور ایتالیایی نیز، در سفرنامه خود از شهر تاریخی دقیانوس به عنوان یک شهر پرشکوه یاد کرده‌است.

شهر حریره

اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران
در شمال جزیره کیش در کنار مجموعه ورزشی المپیک ویرانه‌هایی دیده می‌شود که یادگاری از شهر باستانی، حریره ‌است. زمان رونق یا دوران طلایی شهر حریره کیش از قرن چهارم تا اوایل قرن دهم هجری قمری بوده ‌است. وسعت این شهر باستانی 120 هکتار است. محوطه باستانی حریره، براساس نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده تا امروز، از مجموعه ساحلی و عمارت اعیانی، حمام، مسجد تاریخی، کارگاه شیشه‌گری و قنات‌های قدیمی تشکیل یافته ‌است. شهر حریره درست در کنار دریا ساخته شده و دارای معماری و فضاهای ناشناخته‌ای است و در زمان شکوفایی خود یکی از عمده‌ترین نقاط مورد توجه در خلیج فارس بوده‌است.

شهر بلقیس

بزرگ‌ترین بنای خشتی و گلی در ایران
شهر بلقیس نیز یکی دیگر از شهرهای باستانی و تاریخ کشور است که در 3 کیلومتری شهر اسفراین قرار دارد. بلقیس شهری از خشت و گل است و وسعتی بیش از 180 هکتار را شامل می‌شود. سالم‌ترین و همچنین برجسته‌ترین اثری که بر بقایای شهر بلقیس برجای مانده ‌است ارگی است که دارای 29 برج به ارتفاع حدود 11 متر است و جزو بزرگ‌ترین قلعه‌های باستانی ایران می‌باشد. طبق یافته‌های باستان‌شناختی، زندگی در شهر بلقیس از دوره ساسانیان تا اواخر صفویه جریان داشته اما متاسفانه در سال 1131 هجری قمری توسط افغان‌ها کاملا ویران و در هم کوبیده شد.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    لاکچری ترین هتل های ایران

    163 بازدید·6 ماه قبل

    لوکس ترین هتل های تهران

    129 بازدید·8 ماه قبل

    به کدام کشورهای خارجی بدون نیاز به ویزا می توان سفر کرد؟

    200 بازدید·9 ماه قبل

    عجیب ترین جاهای دیدنی ایران که حتما باید ببینید

    162 بازدید·9 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.