قدیمی ترین خانه موزه های ایران

در کشور ما علاقه‌مندی به نوستالژیک همیشه وجود داشت. ما ایرانیان از دیرباز به دنبال حفظ و نگهداری آثار قدیمی بودیم. برخی از این آثار با تاریخ و فرهنگ ما گره خورده‌اند. آن‌ها علاوه بر ارزش مادی، از ارزش معنوی بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل محل زندگی بزرگان و دانشمندان به خانه موزه های ایران تبدیل شده است. ویکی تاپ در این مقاله قدیمی ترین خانه موزه های ایران را به شما معرفی می کند.

 
خانه شخصی آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از فوتشان به یکی از خانه موزه های ایران تبدیل شد. تمامی وسایل شخصی ایشان به همان صورتی که استفاده می‌کردند در خانه به یادگار مانده است. بازدیدکنندگان از این خانه موزه می‌توانند یادگاری‌ها، دست‌نوشته‌ها، آثار ارزشمند، عکس‌ها و وسایل شخصی ایشان را ببینند و با تفکرات او آشنا شوند.

خانه موزه سیمین و جلال

اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران
خانه جلال آل احمد مربوط به اواخر دوره قاجار است و در تهران، خیابان خیام، خیابان شهید کارکن اساسی، پلاک 75 واقع شده است. این اثر در تاریخ 25 مهر 1383 با شمارهٔ ثبت 11206 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. و به‌عنوان یکی از مکان‌های گردشگری ادبی شناخته‌ می‌شود.
منزل مرحوم عزت الله انتظامی از بازیگران پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان امروزه یکی از خانه موزه های ایران محسوب می‌شود. این هنرمند پیشکسوت همیشه آرزو داشت منزلش به جای تبدیل شدن به برج، یک خانه موزه باشد.
یکی دیگر از خانه موزه های تهران، «خانه موزه شهید بهشتی» است. در سال 1390 شهرداری تهران خانه دو طبقه شهید بهشتی را خریداری کرد. هدف از این کار تغییر کاربری خانه به موزه بود. تمامی وسایل خانه با همان شکل قبلی خود در موزه قرار گرفته‌اند. شما در بازدید موزه شهید بهشتی از خانه موزه های ایران با اندیشه و طرز فکر این عالم بزرگ تاریخ آشنا خواهید شد.

خانه موزه دکتر علی شریعتی

اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران
خانه دکتر علی شریعتی مربوط به دوره معاصر است و در تهران، خیابان فاطمی غربی، خیابان جمالزاده، کوچه نادر، پلاک 10 واقع شده‌است. این اثر که مدتی خانه علی شریعتی بوده‌است، در تاریخ 27 مرداد 1382 با شمارهٔ ثبت 9718 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
«یونس استادسرایی» نام اصلی میرزا کوچک‌خان جنگلی است. پدرش خطاط ماهری بود به همین دلیل به او لقب میرزا بزرگ داده بودند. فرزند او یعنی یونس هم لقب میرزا کوچک را گرفت و چون پایه‌گذار نهضت جنگل بود او را به نام «میرزا کوچک‌خان جنگلی» می‌شناسند.
محمد معین که او را با نام استاد معین می‌شناسیم از محققین کاردرست در زمینه ادبیات فارسی بود. او را اولین فردی می‌دانند که در زمینه‌ای غیر از پزشکی دکترا گرفت. استاد معین در رشت محله زرجوب متولد شد و مزار این محقق سرشناس کشورمان در آستانه اشرفیه واقع شده است.

خانه موزه مقدم

عمارتی مربوط به دوره قاجار
خانه مقدم یا خانه موزهٔ مقدم دانشگاه تهران عمارتی تاریخی مربوط به اواخر دورهٔ قاجار در تهران است که منزل مسکونی خاندان احتساب‌الملک و مقدم‌ها بود و اکنون موزه اشیای تاریخی است.

خانه موزه شهید مدنی

اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران
خانه شهید مدنی مربوط به دوره معاصر است و در همدان، خیابان، شهدا، کوچه آخوند واقع شده و این اثر در تاریخ 11 مرداد 1377 با شمارهٔ ثبت 2090 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه موزه ملک

اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران
خانه ملک مربوط به اواخر دوره قاجار است و در مشهد، ضلع شرقی خیابان امام خمینی، روبروی اداره دارائی واقع شده و این اثر در تاریخ 18 شهریور 1377 با شمارهٔ ثبت 2115 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه مشیرالملک انصاری از خانه‌های اشرافی دوره صفویه محسوب می‌شود. این خانه متعلق به خاندان مشیرانصاری از مستوفیان و منشیان دربار صفویه است که در دوره شاه‌عباس بزرگ از شیراز به اصفهان مهاجرت کرده و در آن سکنی گزیدند. تأثیرگذارترین چهره این خاندان میرزا حبیب‌الله مشیرالملک انصاری است. وی در سال 1257 ه.ق در اصفهان متولد شد و در سال 1288 ه.ق حاکم اصفهان شد.
«استاد حسین بهزاد» از نقاشان بزرگ ایرانی و مینیاتوریست برجسته کشورمان بود. ایشان وصیت کرده بودند که پس از مرگ منزلشان به موزه آثار هنری تبدیل شود. در سال 1371 سازمان میراث فرهنگی این خانه را از فرزندش پرویز بهزاد جهت همین امر خریداری کرد. اما با گذشت چند سالی خانه بلااستفاده ماند و پس از مدتی به مرکز کارهای اداری میراث فرهنگی تبدیل شد.
موزهٔ دکتر حسابی ، یکی از موزه‌های استان تهران است که پس از مرگ دکتر حسابی ، فیزیک‌دان شهیر ایرانی، در سال 1371 در محل خانهٔ او ایجاد شد. این موزه که در آن وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان‌ها و تقدیر نامه‌ها و عکس‌های قدیمی محمود حسابی به نمایش گذاشته شده‌اند در خیابان مقصودبیک قرار دارد که در گذشته چهارراه حسابی نامیده می‌شد.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    لاکچری ترین هتل های ایران

    161 بازدید·6 ماه قبل

    لوکس ترین هتل های تهران

    128 بازدید·8 ماه قبل

    به کدام کشورهای خارجی بدون نیاز به ویزا می توان سفر کرد؟

    198 بازدید·8 ماه قبل

    عجیب ترین جاهای دیدنی ایران که حتما باید ببینید

    161 بازدید·8 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.