خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

سفر در تابستان یکی از مواردی است که علاوه بر زیبایی و راحتی شهر مقصد باید به آب و هوای آن توجه ویژه‌ای کرد. خنک ترین شهرهای ایران در فصل تابستان بسیار پر رفت و آمد می‌شوند؛ چون برخی از شهرها در تابستان بسیار گرم و خشک بوده و تحمل هوای آن برای برخی از افراد غیرممکن است. بهترین گزینه برای سفر در این فصل شناخت خنک ترین شهر ایران در تابستان خواهد بود. پس با ویکی تاپ همراه باشید تا با خنک ترین شهرهای ایران در تابستان آشنا شوید.

روستای آلاشت

شهری در استان مازندران
آلاشْت یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران است. مردم آلاشت از قومیت طبری هستند و به مازندرانی صحبت می‌کنند. نام آلاشت در زبان مازندرانی به معنی آشیانه عقاب است. وجه تسمیه آن احتمالاً وجود عقاب‌های فراوان در کوه‌های بلند این منطقه است. راه دسترسی به آلاشت در شهر پل سفید قرار دارد. زادگاه رضاشاه در زمان حکومت پهلوی با عنوان «زادگاه بنیان‌گذار پهلوی» شناخته می‌شد و پس از آن به عنوان موزه مردم‌شناسی آلاشت پذیرای گردشگران و توریست‌ها بود. گفته می‌شود پس از انقلاب 1357 ایران تلاش‌هایی برای تخریب این مکان صورت گرفته بود. منطقه آلاشت نیز با طبیعت خود خالی از آبشار نیست. یکی از این آبشارها به نام آبشار نارم در سی و پنج کیلومتری جنوب غرب آلاشت واقع است.

دهکده جهان‌ نما

یکی از مناطق حفاظت‌شده استان گلستان
منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ جهان‌نما در جنوب شرقی شهرستان کردکوی در استان گلستان واقع است. این منطقه با مساحت حدود 38 هزار هکتار، پس از پارک ملی گلستان وسیع‌ترین منطقه حفاظت‌شده این استان به‌شمار می‌رود و از سال 1352 زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته‌است.

شهر فیروزکوه

شهری طبری‌نشین در استان تهران
فیروزکوه مرکز شهرستان فیروزکوه در استان تهران است که در کنارهٔ جادهٔ فیروزکوه قرار دارد. مردم فیروزکوه از قومیت مازندرانی هستند و به گویش فیروزکوهی که لهجه ای از زبان مازندرانی است، سخن می‌گویند.

روستای ماسوله

شهری تاریخی و توریستی در استان گیلان
ماسوله شهری تاریخی و گردشگری در استان گیلان و از توابع بخش سردار جنگل شهرستان فومن است. ماسوله در منطقه جنوب غربی استان گیلان و در فاصله 36 کیلومتری شهر فومن و 60 کیلومتری شهر رشت واقع شده‌است.

شهر ماسال

شهری در استان گیلان
ماسال شهری در استان گیلان ایران که در کنار کوه‌های تالش واقع شده‌است. مردم این شهر به زبان تالشی سخن می‌گویند. این شهر در اکثر روزهای سال در میان ابرها قرار دارد، به همین دلیل به آن لقب «بهشت گمشده گیلان» داده‌اند.

شهر چادگان

شهری در استان اصفهان
چادگان شهری ساحلی در کرانه دریاچه سد زاینده رود و مرکز شهرستان چادگان در استان اصفهان است.

شهر ارومیه

مرکز استان آذربایجان غربی، ایران
اُرومیّه یکی از کلان‌شهرهای ایران، مرکز استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه در شمال غربی ایران که در منطقه آذربایجان واقع شده‌است. این شهر طبق سرشماری سال 1395 با 736٬224 نفر جمعیت، دهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پرجمعیت منطقهٔ شمال‌غرب ایران به‌شمار می‌آید. ارومیه با 1332 متر ارتفاع در غرب دریاچه ارومیه، در دامنه کوه سیر و در میان دشت ارومیه قرار گرفته‌است. هوای ارومیه در تابستان نسبتاً گرم و در زمستان سرد است.

شهر بجنورد

مرکز استان خراسان شمالی
بُجنورد مرکز شهرستان بجنورد و استان خراسان شمالی می‌باشد که در کوهپایه‌های آلاداغ واقع شده است.

روستای کندوان

روستایی در استان آذربایجان شرقی، ایران
کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی واقع در شهرستان اسکو است که از پیشینه تاریخی هفت هزار ساله برخوردار است. این روستای تاریخی دارای جاذبه‌های گردشگری است و در ۲۲ کیلومتری اسکو و ۶۲ کیلومتری تبریز واقع شده‌است.

شهر کوهرنگ

از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری
شهرستان کوهرنگ پهناورترین شهرستان استان چهارمحال و بختیاری است. مرکز این شهرستان، شهر چلگرد است. شهرستان کوهرنگ به دلیل وجود زردکوه(دومین قله مرتفع زاگرس)، سرچشمه زاینده رود، کارون و دز می باشد. منطقه کوهرنگ از سردترین مناطق ایران است که به پایتخت برفی ایران شهرت دارد. مردم کوهرنگ به گویش بختیاری از زبان لری سخن می‌گویند.

شهر سرعین

شهری گردشگری در استان اردبیل
سرعین یکی از شهرهای گردشگری استان اردبیل است. این شهر به علت چشمه‌ های آبگرم معدنی شهرت دارد و یکی از مناطق تفریحی و گردشگری زیبا در استان اردبیل است.

شهر دماوند

شهری در استان تهران
دَماوَند یکی از شهرهای استان تهران و مرکز شهرستان دماوند است. شهرداری دماوند در سال 1312 تأسیس شد. دماوند و اطراف آن به شماره 56 در آثار ملی ایران در 24 شهریور 1310 ثبت و همچنین به عنوان شهر نمونه گردشگری ایران نیز برگزیده شده‌ است. این شهر از رشد و توسعه قصبه دماوند به وجود آمده‌است، که به خط مستقیم در فاصله 25 کیلومتری جنوب شرقی کوه دماوند و 74 کیلومتری شرق شهر تهران قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا 1960 متر و توسط چند رود مشروب می‌شود، یکی از مشرق که از دریاچه تار سرچشمه می‌گیرد و دیگری از شمال غربی که از مشا و تیزاب سرچشمه گرفته و پس از پیوستن به یکدیگر رود دماوند را تشکیل می‌دهند.

شهر زنجان

مرکز استان زنجان، ایران
زَنجان یا زَنگان مرکز استان زنجان و شهرستان زنجان است که در شمال غربی ایران واقع شده‌است؛ و براساس آمار منتشر شده دارای 430٬871 نفر جمعیت در سال 1395 خورشیدی، بیستمین شهر کشور از لحاظ جمعیت محسوب می‌شود.
فیلبند روستایی در بخش بندپی شهرستان بابل در استان مازندران ایران است.اهالی به این روستا فلبن می‌گویند؛ فِل یا فِل‌آمدن بمعنی خسته شدن و بَن بمعنی بند یعنی جایی که خستگی تمام می‌شود. دسترسی به فیلبند از جاده هراز و سنگچال آمل آسان‌تر است زیرا مسیر بابل آسفالت نبوده و پیچ و شیب‌های زیادی دارد به همین دلیل برای رسیدن به این روستا مسیر هراز و سنگچال آسان‌تر است. از شهر آمل به سمت جاده هراز حرکت کنید و بعد از دو کیلومتر که از اولین تونل عبور کردید سمت چپ جاده تابلوی روستای چلاو را مشاهده خواهید کرد که با پشت سر گذاشتن این روستا اول به مراتع و بعد از عبور از سربالایی ها به روستای فیلبند خواهید رسید

شهر همدان

شهری در نیمه ی غربی ایران، پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران
هَمِدان، هَمَدان یا به گویش محلی هِمِدان یکی از کلان‌شهرهای ایران در منطقهٔ غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است. این شهر در دامنهٔ کوه الوند و در بلندای 1٬741 متری از سطح دریا واقع شده‌است و از شهرهای سردسیر ایران به‌شمار می‌آید. همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. در سال 1385 مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد. همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است. با این حال قدیمی‌ترین آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه مربوط به دوران هخامنشیان هستند. همچنین این شهر در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است. همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی یکی از شهرهای فرهنگی و گردشگری کشور شناخته می‌شود و از نظر علمی نیز با وجود مراکز دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دانشگاه پیام نور همدان و مراکز دیگر، به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور شناخته شده‌است. آرامگاه بوعلی‌سینا نماد شهر همدان و همچنین یکی از نمادهای پیشینهٔ ایران در فرهنگ جهان و دانش و علم به‌شمار می‌رود.

شهر شهمیرزاد

شهری طبری‌نشین در استان سمنان
شَهمیرزاد شهری در شمال استان سمنان است. این شهر از نظر گردشگری، تاریخی و کشاورزی دارای اهمیت می‌باشد. ارتفاع مرکز شهمیرزاد از سطح دریا 1935 متر می‌باشد. این شهر از طبیعتی زیبا و پوشش گیاهی سرسبز تشکیل شده است و میانگین دمای سالیانه آن 11 درجه سانتیگراد است که بین 16 درجه زیر صفر سردترین و 34 درجه بالای صفر در گرمترین ماه سال متغیر است. سرسبزی، وجود باغات و چشمه سارهای متعدد و آب و هوای مطبوع این شهر و واقع شدن در استان کویری سمنان، باعث شده است این شهر به بهشت کویر شهرت پیدا کند.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    لاکچری ترین هتل های ایران

    162 بازدید·6 ماه قبل

    لوکس ترین هتل های تهران

    128 بازدید·8 ماه قبل

    به کدام کشورهای خارجی بدون نیاز به ویزا می توان سفر کرد؟

    199 بازدید·8 ماه قبل

    عجیب ترین جاهای دیدنی ایران که حتما باید ببینید

    162 بازدید·8 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.