توریستی ترین شهرهای ایران

برخلاف تنوع دیدنی‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی در هریک از شهرها و استان‌های ایران، برخی از شهرها در گذر زمان شهرت بیشتری کسب کرده‌اند و در میان گردشگران پرطرفدار شده‌اند. هر سال، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از شهرهای توریستی ایران دیدن می‌کنند. واضح است که معرفی تمام شهرهای کشور در این مقاله نمی‌گنجد؛ ازاین‌رو، با ما همراه باشید تا شما را با برخی از شهرهای توریستی ایران از نگاه گردشگران، دیدنی‌ها و بهترین زمان سفر به آن‌ها آشنا کنیم.

شهر مشهد

مرکز استان خراسان رضوی، ایران
مشهد، مرکز استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران قرار دارد؛ شهری که در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است. مشهد 351 کیلومتر مربع وسعت دارد و دومین شهر بزرگ پس از تهران و همچنین دومین شهر پرجمعیت ایران به شمار می‌آید. این شهر در نزدیکی رودخانه کشف‌رود در دشت مشهد بین کوه‌های هزارمسجد و بینالود قرار گرفته و میانگین ارتفاع آن، 1050 متر از سطح دریا است. در شهر مشهد یک فرودگاه بین‌المللی، یک ایستگاه راه‌آهن و سه پایانه اتوبوسرانی وجود دارد؛ به همین دلیل، مسافران و گردشگران از بابت دسترسی به این شهر با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوند.

شهر شیراز

مرکز استان فارس در ایران
بسیاری از مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران در شیراز و در اطراف آن جای دارند؛ جاذبه‌هایی که هزاران گردشگر خارجی و ایرانی را هر سال به‌سمت این شهر می‌کشانند. شیراز با نام‌های شهر شعر، شهر راز، نارنج و ترنج و گل و بلبل نیز شهرت دارد. در سفر به شیراز اگر قصد خرید سوغات داشتید، به سراغ انواع خوراکی‌ها چون آبلیمو، انار، انجیر، ترشی‌جات، خرما، زعفران، بهار نارنج، عرقیات، کلوچه و مسقطی، نان یوخه و نان شیری یا صنایع دستی چون چرم، حصیر، حنا، خاتم‌کاری، خراطی، ریسندگی، سفیداب، سنگ‌تراشی، شیشه‌گری، بهار نارنج، ظروف سفالی، عرقیات، فلزکاری، قالی، کنده‌کاری، کیسه حمام، گبه، گلیم، منبت‌کاری و نمد بروید.

شهر اصفهان

یکی از استان‌های ایران
اصفهان، مرکز استان اصفهان در مرکز ایران قرار دارد و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد به شمار می‌آید. این شهر که از بهترین مقاصد تاریخی و گردشگری ایران است، سه بار در دوران آل بویه، سلجوقیان و صفویان به‌عنوان پایتخت انتخاب شده است و به همین دلیل، بناهای زیبای تاریخی بسیاری با معماری چشمگیر مانند پل‌ها و مساجد متفاوت در آن برای بازدید وجود دارند؛ بناهایی که برخی از آن‌ها نیز به‌عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این شهر با لقب «نصف جهان»، به‌همراه بندر عباس به‌عنوان شهرهای خلاق جهان در زمینه «صنایع دستی و هنرهای محلی» در شبکه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت رسیدند.

شهر تهران

پایتخت ایران
تهران، مرکز شهرستان تهران، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر ایران است که پیشینه سکونت انسان در آن به دوره نوسنگی بازمی‌گردد. تهران با 730 کیلومتر مربع مساحت، بین کوه و کویر و در دامنه‌های جنوبی البرز قرار دارد و میانگین ارتفاع آن از سطح دریا، 1,350 متر است. این شهر در اواخر حکومت صفویان به‌عنوان پایتخت انتخاب شد و از آن پس، این جایگاه را در کشور حفظ کرد.

شهر تبریز

پرجمعیت‌ترین شهر در شمال‌غرب ایران
تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی، در شمال غربی کشور قرار دارد و از نظر مساحت، سومین شهر بزرگ ایران است. قدمت تبریز طبق یافته و کاوش‌های باستان‌شناسان به 1,500 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد؛ شهری که در دوره‌های مختلفی مانند روادیان، اتابکان آذربایجان، خوارزمشاهیان، ایلخانان، چوپانیان، قره‌قویونلوها، آق‌قویونلوها و صفویان، پایتخت ایران بوده است و از همین روی، می‌توان آن را در زمره شهرهای مهم ایران برشمرد.

شهر یزد

کلانشهری در استان یزد، ایران
یزد، مرکز شهرستان یزد، در دشت یزد - اردکان قرار دارد. این شهر به نخستین شهر خشت خام جهان مشهور است و اولین شهر تاریخی ایران است که به‌عنوان «شهر» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. یزد همچنین با القابی چون شهر بادگیرها، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شهر شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

جزیره کیش

یکی از جزیره‌های ایران در خلیج فارس
جزیره تفریحی کیش بخشی از شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است که در جنوب ایران و در آب‌های خلیج فارس واقع شده است. این جزیره جزو مناطق آزاد ایران است و با وجود مراکز تفریحی و تجاری، جاذبه‌های گردشگری و هتل‌های فراوان یکی از برترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌آید؛ به‌طوری که سالانه بیش از یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی به آن سفر می‌کنند.

جزیره قشم

جزیره‌ای در خلیج فارس
قشم با وسعت 1,491 کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین جزیره‌ ایران در خلیج فارس و در دهانه تنگه هرمز است که در استان هرمزگان قرار دارد؛ جزیره شگفتی‌ها و عجایب طبیعی که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. نزدیک‌ترین بندر به جزیره قشم، بندرعباس است و شما می‌توانید از طریق کشتی‌های مسافربری در کمتر از یک ساعت خود را به قشم برسانید. در کنار جزیره قشم، سه جزیره دیگر به نام‌های جزیره هنگام، هرمز و لارک نیز وجود دارند که غالب گردشگران در سفر به قشم از آن‌ها نیز دیدن می‌کنند.

شهر رشت

مرکز استان گیلان
رشت، مرکز استان گیلان، در شمال غرب ایران قرار دارد؛ شهری که می‌توان آن را به‌عنوان تکه‌ای از بهشت روی زمین توصیف کرد. شهر همیشه بیدار و شهر باران‌های نقره‌ای از القاب رشت است؛ شهری که می‌توانید تا پاسی از نیمه شب در خیابان‌های سنگ‌فرش شده و میادین زیبای آن قدم بزنید. این شهر در سال 2015 به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی به شبکه شهرهای خلاق جهان یونسکو پیوست. مزه کردن غذاهای محلی، بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و گشت‌وگذار در محله‌های قدیمی از محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگران در رشت به شمار می‌آیند.
کاشان، مرکز شهرستان کاشان، در استان اصفهان قرار دارد و فاصله چندانی با پایتخت ندارد. شهر گل و گلاب، شهر خانه‌های تاریخی و پایتخت فرش جهان از جمله القاب این شهر هستند. کاشان زادگاه یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان، مشهور به سیلک با قدمتی بیش از 7,000 سال است و اولین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی را در خود جای داده است. کاشان بیش از 1,700 اثر تاریخی دارد که 333 اثر آن ثبت ملی و یک اثر آن ثبت یونسکو شده‌اند.

شهر بندرعباس

مرکز استان هرمزگان
بندر عباس، مرکز استان هرمزگان، بزرگ‌ترین بندر ایران در جنوب کشور است و یکی از قطب‌های اقتصادی ایران نیز به حساب می‌آید. بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر مهم‌ترین بندرگاه‌های این شهر هستند که افراد را به جزایر اطراف مانند جزیره قشم، هرمز، هنگام و غیره می‌رسانند. بندر عباس با مردمان خون‌گرم و دوست‌داشتنی، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مختلف، خط ساحلی زیبا، بازار سنتی و مراکز خرید مدرن از برترین مقاصد گردشگری در جنوب کشور است که یک بار سفر به آن کافی است تا عاشق آن شوید.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    لاکچری ترین هتل های ایران

    158 بازدید·6 ماه قبل

    لوکس ترین هتل های تهران

    126 بازدید·7 ماه قبل

    به کدام کشورهای خارجی بدون نیاز به ویزا می توان سفر کرد؟

    196 بازدید·8 ماه قبل

    عجیب ترین جاهای دیدنی ایران که حتما باید ببینید

    160 بازدید·8 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.