12 مکان تاریخی کشور که تخریب شده اند

ایران بدلیل تمدن غنی و فرهنگ چندین هزار ساله‌ای که دارد، دارای آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی بسیاری است و از این بابت در جهان زبانزد است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که متاسفانه بسیاری از این بناها بخاطر بی‌توجهی و یا سهل انگاری مردم و مسئولان تخریب شده‌اند و امروزه به محلی متروکه تبدیل شده و شکوه و زیبایی آنها به فراموشی سپرده شده. در ادامه این مطلب با 12 بنای تاریخی کشور که بخشی از آنها تخریب شده و یا بطور کامل از بین رفته‌اند، آشنا می‌شوید.

کاخ سلطنت‌ آباد

اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران
این کاخ در سال 1265 هجری شمسی به فرمان ناصرالدین شاه، در جلگه شرقی قریه رستم‌آباد، ساخته شد. معماری، سبک ساختمان کاخ و تزیینات گچبری آن معرف هنر دوره قاجار است و کوبی زرینی، که نشانه کاخ سلطنتی بود، برفراز بلندترین نقطه شیروانی بام جای داده شده بود. قسمتی از این کاخ در دوران رضاشاه پهلوی تخریب شد و از مجموعه بناهای یاد شده این کاخ تنها عمارت حوضخانه، تالار آینه و برج سلطنت آباد بجا مانده، که اکنون در اختیار ارتش است و کارهای تشریفاتی ارتش در آن مکان انجام می‌شود.

حمام باغ لله

اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران
حمام باغ لله مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، خیابان شریعتی، کوچه شماره 13 واقع شده است. باغ لله 200 سال سابقه دارد و قبلاً باغ بزرگی بوده که متعلق به «خواجه اتابک بزقوش» از عرفا و سیاستمداران کرمان بوده و گرمابه‌ای هم که در این محله واقع شده نیز به دستور او ساخته شده‌است. این حمام از قدیمی‌ترین حمام‌های استان کرمان به‌شمار می‌رود. متاسفانه این بنا که نزدیک 10 سال پیش ثبت ملی شده بود به دلیل نگهداری نامناسب و بالا آمدن فاضلاب و آب‌های زیر زمینی تعطیل شد و در حال تخریب کامل است.

تپه اشرف

بزرگ ترین کتابخانه ی جهان قبل از اسلام
سارویه یا کهن دژ یا تپه اشرف نام بنایی بسیار کهن در اصفهان است که در کنار پل شهرستان و در کناره شمالی زاینده رود قرار دارد. با وجود اینکه این تپه در آبان ماه سال 1375 در فهرست آثار ملی ثبت شد، به گفته کارشناسان میراث فرهنگی حدود 70 درصد آن برای ساخت خیابان سلمان فارسی توسط شهرداری تخریب و برای همیشه از بین رفته است. در سازه سارویه، معماری از دوره‌های مختلف تاریخی پیشین و قبل از ساسانیان (اشکانی و …) وجود داشته ‌است اما تازه‌ترین و آخرین سازه‌های باستانی باقی مانده‌اش مربوط به دوران ساسانی است، به قسمی که یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که برخی از دیوارهای عظیم باقی مانده‌ی این دژ نیز، متعلق به دوره ساسانیان است.
هشت بهشت که یکی از کاخ‌های زیبا و معروف دوره آق‌قویونلو بود، در سال 888 هجری قمری، به دستور سلطان یعقوب پسر امیرحسن بیک مشهور به اوزون حسن، بنا شد. کاخ هشت بهشت هم نمونه‌ای دیگر از بناهای تاریخی که اکنون نه تنها اثری از این کاخ باشکوه باقی نمانده بلکه حتی می‌توان گفت که وجود چنین بنای باشکوهی به فراموشی سپرده شده‌است.

شمس العماره بندرانزلی

یک بنای تاریخی مخروبه در شهر انزلی
در سال‌های میانی سده نوزدهم میلادی ناصرالدین شاه فرمان ساخت کاخی در مرکز شهر را می‌دهد که پس‌ترها این کاخ به نام «شمس‌العماره» شناخته و مشهور می‌شود. ساختمان شمس‌العماره از پرآوازه‌ترین و بلندترین ساختمان‌های شهری در ایران دوره قاجار و نیز انزلی بوده است که در بلوار فوقانی کنونی در 5 طبقه ساخته شده بود. پس از ناصرالدین شاه این ساختمان یکبار در سال 1286 شمسی به کوشش مردم شهر بازسازی می‌شود. اما پس از احداث ساختمان شهرداری در سال 1306 به طور کامل ویران شد.

عمارت مسعودیه

اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران
عمارت مسعودیه (کرمانشاه) (که با نام عمارت متصل به غارهای طاق بستان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بود) بنایی مربوط به دوره قاجار است که در محوطه تاریخی طاق بستان کرمانشاه واقع شده اما متاسفانه در سال 1342 برای آزادسازی چشمه آناهیتا و نمایان شدن بیشتر آثار توسط رومن گیرشمن و هیئت همراه وی بر پایه فرضیه‌های باستان‌شناسی در کنار طاق بستان را تخریب شد..

نظرسنجی های مرتبط

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.