معرفی روستاهای تاریخی ایران

در گوشه و کنار کشور ایران شهر‌های تاریخی و آثار باستانی ارزشمندی وجود دارند و گردشگران خارجی و داخلی زیادی را به خود جذب می‌کنند. روستاهای تاریخی ایران نیز از این دسته جدا نیستند. این روستا‌ها با معماری خاص، موقعیت مکانی بی‌نظیر و آب و هوای خوب، در میان پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ایران قرار می‌گیرند. قدمت چند صد ساله این روستا‌ها نیز محبوبیت آنها را در بین علاقه مندان به گردشگری بیشتر کرده است. در ادامه با روستاهای تاریخی ایران آشنا می‌شوید.

روستای ماسوله

شهری تاریخی و توریستی در استان گیلان
ماسوله گیلان از جاهای دیدنی فومن و شهری سنتی و قدیمی است که با وجود خانه‌های زردرنگ در پس‌زمینه سبز جنگل و کوه‌های خوش‌رنگ در دنیایی مه‌آلود، بیشتر شبیه به یک تابلو‌ نقاشی یا کارت پستال است. ماسوله یکی از معدود شهرهای بدون وسیله نقلیه موتوری در دنیا است که با کوچه باغ‌های باریک و پله‌پله، تردد هرگونه وسایل نقلیه را غیرممکن کرده است.
روستای کندلوس 4000 سال قدمت دارد و یکی از ییلاق‌های مازندران محسوب می‌شود. فضای سنگ‌فرش شده روستا و طبیعت چشم‌‌نواز آن دنیایی متفاوت را در اینجا ایجاد کرده و وجود نخستین موزه روستایی جهان با آثاری شگفت‌انگیز و کمیاب و حتی نایاب، بر جذابیتش افزوده است. به هر جای این روستا که بروید فضا عاری از هرگونه زباله است و هیچ پوششی از آلودگی بر تن روستا دیده نمی‌شود.

روستای ابیانه

اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران
ابیانه نقطه ‏ای خوش منظره و خوش آب و هوا که دارای موقعیت طبیعی مساعد و نیز قدمت تاریخی چهار هزار ساله می باشد. در دوره صفویه، هنگامی که شاهان صفوی برای ییلاق به نطنز می ‏رفتند، بسیاری از نزدیکان آنها و درباریان ترجیح می ‏دادند در این روستا اقامت نمایند. بافت ساختاری خانه های روستا، حلزونی شکل بوده که مربوط به سه دوره سلجوقیه، صفویه و قاجاریه می باشد. بیشتر خانه ها به شکل مکعب با درب و پنجره مشبک چوبی ساخته شده که به صورت پلکانی بر روی هم قرار گرفته است.
روستای خرانق یکی از روستاهای تاریخی شهرستان اردکان است که در فاصله 60 کیلومتری این شهرستان و در فاصله 85 کیلومتری یزد واقع شده ‌است. این روستای کهن در ناحیه کوهستانی استان یزد قرار دارد و در نتیجه آب‌وهوای آن در مقایسه با یزد بسیار خنک و دلپذیر است به‌طوری‌که گردشگران گرمای زیادی را احساس نمی‌کنند.روستای خرانق از دوبخش جدید و قدیم تشکیل شده که در بخش جدید آن بیش از 500 نفر زندگی می‌کنند، اما بخش قدیم روستا یا همان «قلعه خرانق» به دلیل فرسودگی، چند سالی است که خالی از سکنه شده است.

روستای کندوان

روستایی در استان آذربایجان شرقی، ایران
روستای کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی می باشد که در 60 کیلومتری جنوب‌غربی شهر تبریز واقع شده است و از توابع بخش مرکزی شهر اسکو محسوب می گردد. کندوان در رشته‌ کوه‌های سهند واقع شده است و از مناطق ییلاقی محسوب می شود. همه ساله عشایر زیادی به دلیل وجود مراتع سرسبز به ناحیه کوچ می‌ کنند. به دلیل اینکه خانه‌های روستا در دل صخره‌ها کنده شده اند به این روستا «کندوان» گفته می شود. در معماری این خانه ها ازمصالح ساختمانی متداولی همچون گچ، آهک، خشت و … استفاده نشده است و فضای مسکونی در درون سنگ ها حفر گردیده است.
روستای اورامان یکی از روستاهای تاریخی و مهم در استان کردستان است و دارای معماری ارزشمندی است. این روستا قدمت تاریخی و فرهنگی دارد. جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای زیبای این روستا باعث شده اند تا گردشگران زیادی در روزهای تعطیل به این منطقه بروند. طبیعت زیبا و محسور کننده اورامان برای گردشگران بسیار جذاب است. این منطقه فرهنگ و تمدنی غنی دارد و از دوران گذشته دارای تاریخچه ای طولانی و با اهمیت بوده است.
ماخونیک روستای شگفت‌انگیز و دورافتاده و پنهان در میان کوه‌ها است و از جاهای دیدنی بیرجند به شمار می‌آید. روستایی که به خاطر آداب و رسوم و فرهنگی که مردمان زحمت کش و مهربانش دارند، نه‌تنها در ایران بلکه در جهان نیز معروف شده است. روستای ماخونیک در منطقه ماخونیک و در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد.
روستای تاریخی میمند با وسعت 420 کیلومتر مربع یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین روستاهای دستکند ایران و جهان محسوب می‌شود که همچنان زندگی در آن جریان دارد و مردمانش بسیاری از سنت‌های پیشنیان خود را حفظ کرده‌اند. این روستا در سال 1394 به‌عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. میمند همیچنین به‌عنوان هفتمین منظر فرهنگی- طبیعی و تاریخی در جهان در سال 1384 نخستین جایزه جهانی ملینا مرکوری را به دست آورد.
روستای برنت واقع در استان مازندران و در جنوبی ترین نقطه سوادکوه، قدمتش به 2 الی 3 هزار سال می رسد. وجود یخچال های طبیعی، رودخانه ها، جنگل های فراوان، کوه های بلند قامت و چشمه های آب معدنی طبیعت این روستای ییلاقی را دو چندان می کند. علاوه بر جاذبه های طبیعی این روستا از جاذبه های تاریخی نظیر آسیاب بادی، عمارت علی محمدخان، مسجد و مدرسه علمیه و غیره برخوردار می باشد.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    لاکچری ترین هتل های ایران

    154 بازدید·6 ماه قبل

    لوکس ترین هتل های تهران

    125 بازدید·7 ماه قبل

    به کدام کشورهای خارجی بدون نیاز به ویزا می توان سفر کرد؟

    191 بازدید·8 ماه قبل

    عجیب ترین جاهای دیدنی ایران که حتما باید ببینید

    159 بازدید·8 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.