ماندگارترین تصنیف های استاد محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، یکم مهر 1319 در مشهد زاده شد. او آواز خواندن را از کودکی آغاز کرد و با توجه به استعداد و صدای خوبش، تحت آموزش پدر خود که قاری قرآن بود، مشغول به پرورش صدای خویش شد و با توجه به ویژگی‌های خاصی که داشت، رفته رفته به مهمترین چهره موسیقایی ایران تبدیل شد. محمدرضا شجریان در میان دوستداران خود با عنوان «استاد آواز ایران» و «خسرو آواز ایران» شناخته می‌شود. در حقیقت ایشان نه یک استاد آواز موسیقی ایرانی، بلکه صدای ماندگار ایران است.
تصنیف آستان جانان از آلبوم «آستان جانان» منتشر شد که این آلبوم در آواز بیات زند و آواز بیات کُرد با صدای محمدرضا شجریان در سال 1362 در سفارت ایتالیا در تهران اجرا و در سال 1364 منتشر شد. آهنگسازی این آلبوم را پرویز مشکاتیان انجام داده است. اشعار این آلبوم از سروده‌های حافظ و باباطاهر هستند.
تصنیف سخن عشق که در دستگاه ماهور خوانده شد، از آلبومی با همین نام منتشر شد. این آلبوم دارای آهنگ‌هایی در دستگاه ماهور و افشاری است. خوب است بدانید که اشعار این آلبوم برای گرامیداشت استاد سخن، سعدی، از این شاعر ایرانی انتخاب شده بود.
«از کفم رها» تصنیفی در یک بند از عارف قزوینی است که سال 1329 هجری قمری ساخته شد. اصل این تصنیف 14 بیت دارد و در آواز افشاری آهنگسازی شده است. خوانندگان زیادی این تصنیف را خوانده‌اند اما اجرای آن توسط استاد محمدرضا شجریان توانست علاقمندان زیادی را به خود جلب کند و از ماندگارترین آثار شجریان محسوب شود.
تصنیف رندان مست، که یکی از آهنگ‌های آلبوم «رندان مست» می‌باشد از دیگر آثار درخشان استاد شجریان است. این آلبوم که دومین آلبوم محمدرضا شجریان است، در سال 1388 به بازار آمد و شامل 9 آهنگ است که اشعار آنها از غزلیات مولانا و حافظ می‌باشند.
«بی تو بسر نمی‌شود» عنوان یک آلبوم موسیقی به آهنگسازی حسین علیزاده و با صدای محمدرضا شجریان و همایون شجریان است که در سال 1381 منتشر شد. این آلبوم در دستگاه نوا و آواز بیات کرد است و اشعار آن آلبوم از سروده‌های مولانا، باباطاهر، حافظ و عطار است. همچنین این آلبوم نامزد جایزه گرمی شده است و یکی از تصنیف‌های آن به نام بی تو سر نمی‌شود، از شناخته شده ‌ترین و ماندگارترین کارهای استاد شجریان است.
بوی باران، آلبوم استاد شجریان به آهنگسازی و رهبری حسین یوسف‌ زمانی است که در دستگاه چهارگاه و افشاری در سال 1378 ساخته شده ‌است. این آلبوم حدود 15 آهنگ دارد که در این میان، تصنیف بوی باران محبوبیت زیادی بین مردم دارد و از دیگر آهنگ‌های ماندگار استاد آواز ایران است.
تصنیف بی‌نظیر آسمان عشق که از آلبومی با همین نام منتشر شد، از زیباترین کارهای محمدرضا شجریان است که با همنوازی داریوش پیرنیاکان و همکاری همایون شجریان منتشر شد. نرانه‌ی تصنیف آسمان عشق، غزلی از مولانا است و همین موضوع، باعث جلب نظر مخاطبان زیادی شده است.
تصنیف مرغ سحر، سروده ملک الشعرای بهار از ساخته‌های مرتضی نی‌داوود در دستگاه ماهور که پیش از شجریان ضرابی و وزیری و ... آن را خوانده‌اند اما ایرانیان این تصنیف را با صدای او می‌شناسند و این اثر را می‌توان در بین ماندگارترین تصنیف‌های شجریان نام برد.
تصنیف سمن بویان از آلبوم «فریاد» استاد محمدرضا شجریان است که با آهنگسازی حسین علیزاده در سال 1381 در لس آنجلس اجرا و در سال 1382 منتشر شد. ترانه سمن بویان را می‌توان از ماندگارترین و بهترین آهنگ‌های مرحوم شجریان در نظر گرفت.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    محبوب ترین سازهای کوبه ای

    152 بازدید·6 ماه قبل

    خواننده هایی که رکورد فروش آلبوم را زدند

    106 بازدید·6 ماه قبل

    ثروتمندترین خواننده های پاپ ایران

    263 بازدید·6 ماه قبل

    پسرانی که راه پدر را در دنیای موسیقی ادامه دادند

    222 بازدید·1 سال قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.