قدیمی ترین سینماهای ایران

سینماها در هر کشوری برای بهتر شدن فرهنگ و برقراری ارتباط میان مردم و هنر نقش مهمی دارند و رفتن به سینما برای آنهایی که اهل فیلم هستند بسیار لذت بخش است. اگر شما هم طرفدار فیلم و سریال هستید و دوست دارید جدیدترین کارها را در سینما ببینید، ادامه این مطلب را که درباره قدیمی‌‌ترین سینماهای ایران است از دست ندهید.

سینما فرهنگ

یک سینما در شهر تهران
سینما فرهنگ از سینماهای تهران است که در سال 1347 تاسیس شد. این سینما در سال 1348 با نام سیلورسیتی شروع به کار کرد و یکی از مجهزترین سینماهای ایران است که در تقاطع خیابان شریعتی و خیابان دولت قرار دارد. این سینما دولتی است و زیر نظر بنیاد فارابی اداره می‌شود.

سینما فلسطین

یک سینما در شهر تهران
سینما فلسطین که قبلا به گلدن سیتی معروف بود،  از سینماهای ممتاز تهران است که در سال 1348 در یک سالن با ظرفیت 1039 نفر تأسیس شد. این سینما هم‌اکنون مجهز به سیستم دالبی، نورپردازی پیشرفته و سیستم آتش‌نشانی است و درحال‌حاضر تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش و مرکز جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزشی و تربیتی رشد است. سینما فلسطین در خیابان طالقانی، نبش خیابان برادران مظفر واقع شده‌است.

سینما بهمن

یک سینما در شهر تهران
سینما بهمن یا سینما کاپری در سال 1344 در ضلع شمال شرقی میدان انقلاب و در نزدیکی دانشگاه تهران است افتتاح شد. این سینما دارای 2 سالن است که مجموعا حدود 1170 نفر ظرفیت دارند.  این سالن‌ها، بسیار مجهز بوده و دارای سیستم دالبی، سیستم پخش دیجیتال و دیگر تجهیزات سینمایی می‌باشند. مالکیت این سینما هم اکنون بر عهده حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.

سینما استقلال

یک سینما در شهر تهران
سینما استقلال که قبلا به آن سینما امپایر می‌گفتند، از سینماهای تهران است. این سینما در سال 1339 با نمایش فیلم شب‌های اروپا بازگشایی شد. در حال حاضر این سینما با درجه ممتاز و گنجایش 700 نفر و مساحت 800 متر تحت نظر حوزه هنری می‌باشد. سینما استقلال در خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر قرار دارد.

سینما سروش

یک مجموعه سینمایی در تهران با ۳ سالن سینما
سینما سروش از سینماهای قدیمی تهران است. این سینما در روز 24 مهر 1335، با نمایش فیلم بندباز افتتاح شد. این سینما توسط حیدر غیایی استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران طراحی شده بود. این سینما در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی، نبش خیابان بوشهر قرار دارد. سینما سروش در سال 1390 به منظور بازسازی برای مدتی تعطیل شد و در شهریور 1393 با اکران فیلم شهر موشها 2 بازگشایی شد.
سینما سپیده از سینماهای قدیمی تهران است که در سال 1322 با ظرفیتی بالغ بر 604 نفر در یک سالن افتتاح شد و در سال 1383 سالن دومی با ظرفیت 84 نفر به این سینما اضافه گردید. سینما سپیده که قبلا به آن سینما دیانا می‌گفتند، در خیابان انقلاب، نبش خیابان وصال قرار دارد.

سینما عصر جدید

یک سینما در شهر تهران
سینما عصرجدید که قبلا به آن سینما تخت جمشید هم میگفتند، یکی از قدیمی‌ترین سینماهای تهران است که در سال 1321 برای نمایش فیلم به سربازان روس در ضلع شرقی تقاطع خیابان طالقانی با خیابان وصال شیرازی افتتاح شد. عصر جدید 3 سالن نمایش فیلم و مجموعاً حدود 835 صندلی داشت. در این سینما معمولا فیلم‌های منتخب را نمایش می‌دادند و یک منتقد سینما گفته که  سینما عصر جدید در دوره‌ای از تاریخ معاصر ایران، تنها راه برای تماشای فیلم‌های متفاوت و خوب سینمای جهان بود. جالب است بدانید که این سینما در 20 تیر سال 1357 بطور کامل تخریب شد و سپس آن را بازسازی کردند. عصر جدید از آغاز شهریور سال 1400 بسته شد.

دیدگاه ها (0)

    آمار ویکی‌تاپ

      در حال بارگذاری

    مقالات مرتبط

    هنرمندان فوت شده 1402

    88 بازدید·6 ماه قبل

    پرفروش ترین فیلم های کمدی سینمای ایران

    105 بازدید·6 ماه قبل

    نامزدهای بهترین انیمیشن اسکار 2024

    215 بازدید·7 ماه قبل

    ماندگارترین بازیگران کمدی ایرانی در قرن گذشته

    160 بازدید·7 ماه قبل

    کلیه حقوق ویکی تاپ متعلق به شرکت فناوری اطلاعات پندار می باشد.